Siyer’e Giriş ve Neden Siyer?
Siyer Mektebi “Vira Bismillah” Dedi
23 Derste, “Siyer’in Usul ve Kaynakları” bahsinin işleneceği, Siyer Mektebi dersleri büyük bir coşku ve heyecan ile başladı. 23 dersi, sahasında uzman 21 farklı hocamızdan dinleyeceğimiz bu derslerin ilkini Muhammed Emin Yıldırım Hocamız gerçekleştirdi. “Siyer’e Giriş ve Neden Siyer?” üst başlığında, Siyer’in bir Müslüman için nasıl bir değer ifade etmesi gerektiğini 5 ayet çerçevesinde anlatan Hocamız, 5 ayetten, 10 mesaj vererek talebelerimize çok önemli hatırlatmalarda bulundu.
Siyer Mektebi yürüyüşümüzün hayırlara vesile olmasını Rabbimizden niyaz ediyor, tüm talebe kardeşlerimize başarılar diliyor, Hocalarımızdan da Allah razı olsun diyoruz.
Dersten Cümleler
Veda Haccı’ndan bir sahne…
Veda Haccı’ndan Mesajlar….
İnsana onur kazandıran en önemli şeyin kulluk olduğu gerçeği
İnsan onurunu zedeleyen asabiyetin yerilmesi
Canın, malın, namusun mukaddesliği
Kadınların haklarının gözetilmes
Haksız kazancın (faizin) önlenmesi
Kan davalarının sonlandırılması
Hakikatin ve iyiliğin temsil ve tebliğ edilmesi
“Ey İnsanlar! Yarın beni sizden soracaklar, ne dersiniz? Ashabı kiram hep birden: ‘Şahadet ederiz ki, Allah’ın dinini tebliğ ettin, görevini hakkıyla yaptın, bize nasihat ve vasiyette bulundun’ dediler. Rasulüllah (s.a.s.) mübarek şehadet parmağını göğe doğru kaldırdı, cemaat üzerine çevirip indirdikten sonra üç defa: ‘Şahid ol Ya Rab! Şahid ol Ya Rab! Şahid ol Ya Rab!’ buyurdu.”
“Bu sözlerimi burada olanlar, olmayanlara ulaştırsınlar.”
“Allah benden duyduğu bir sözü aynen duyduğu gibi duymayan birine ulaştıran adamın yüzü ak etsin.”
Birinci Ayetimiz: Kehf Süresi’nin son ayeti, 110. ayet.
قلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ
“Deki! Bende aynen sizin gibi bir beşerim. Şu var ki, bana ilahınızın tek bir ilah olduğu vahyolunuyor….”
“Peygamberi sıradanlaştırma ve basitleştirme, diğeri ise Peygamberi melekleştirme ve ilahlaştırmadır.”
Furkan Süresi’nin 6. ayeti: “Bu nasıl bir Peygamber ki, bizim gibi yemek yiyor, çarşı- pazarda dolaşıyor”
“Onunla bir melek dolaşmalıydı, açıkça biz de o meleği görmeliydik. Yahut ona çok büyük bir hazine verilmeliydi. İçinden zahmetsizce faydalandığı bir bahçesi olmalıydı.”
“Ne titriyorsun. Bende senin gibi, kuru ekmek yiyen bir kadının oğluyum!”
“Muhammedün beşerun. La ke’l-beşer
Bel huve yakutun beyne’l hacer
“Muhammed bir beşedir, fakat sanma ki sıradan bir beşer gibidir
Onun değeri, değersiz taşlar içinde yakuta bedeldir.”
Alınması gereken iki temel mesaj:
1- Siyer, bir beşerin beşeriyeti ile nerelere varabileceğini gösteren en önemli kaynaktır.
2- Siyer, sıradan bir tarihi malumat değil, en güzel kulun, en ideal kulluğu aleme öğrettiği bir mekteptir.
İkinci Ayetimiz: Ali İmran, 31. ayet
قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
“(Resulüm! ) De ki: Eğer Allah’ı seviyorsanız bana uyunuz ki, Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın. Allah son derece bağışlayıcı ve esirgeyicidir.”
Ayette, Allah sevgisinden, peygamber ittibasından bahseder.
“Bir beşer, hiç bir beşeri Allah’ı sever gibi sevmez, Allah emrettiği için, onun istediği kadar sever.”
Peki bu ayette alacağımız iki mesaj ne olmalı?
1- Siyer, sevilmesi Kur’an’da emredilen Hz. Peygamber’i tanıyabileceğimiz ve adımlarını öğrenebileceğimiz en önemli bir medresedir. Muhabbet, ancak marifetle olur.
2- Siyer, Allah sevgisinin en önemli tezahürü olan Hz. Peygamber’e ittibanın ortaya çıkmasının en mühim vesiledir.
Üçüncü Ayetimiz: Tevbe Süresi, 128
لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
“Andolsun size kendinizden öyle bir Peygamber gelmiştir ki, sizin sıkıntıya uğramanız ona çok ağır gelir. O, size çok düşkün, müminlere karşı çok şefkatli ve merhametlidir.”
Dikkat buyurun min küm sizden değil, min enfüsiküm, sizin nefislerinizden yani içinizden biri, size yakın, her türlü özelliğini bildiğiniz biri…
Ayet üç mühim noktaya dikkatlerimizi çekmektedir:
1- Sizin sıkıntıya düşmeniz sona ağır gelir, yani o sizin üzerinizde titrer.
2- Size çok düşkün
3- Size karşı eşsiz bir merhamet üzere…
Ne almalı bu ayetten?
1- Siyer, talim ve terbiyenin temelinin menfaat değil, merhamet olduğunu gösteren çok önemli bir müfredattır.
2- Siyer, ulemanın ve ümeranın bir anne şefkati ile toplumlarına yaklaşmalarının sorumluluğunu öğreten bir müessesedir.
Dördüncü Ayetimiz: Ahzab, 21
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
“Andolsun ki, Allah’ın Resulü’nde sizin için, Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı umanlar ve Allah’ı çokça zikredenler için güzel bir örneklik vardır.”
Üsve-i Hasene; Bu ifadenin açılımı…
En güzel, en yetkin, en mükemmel, en kamil, model ve örnek…
Ayetin mesajları?
1- Siyer, sadece geçmişi anlatan bir hatırat değil, bugünü ihya, yarını ise inşa edebilecek nebevî bir sedadır.
2- Siyer, her türlü soruna derman olabilecek, her türlü sıkıntıya rehberlik yapabilecek evrensel mesajlar manzumesidir.
Beşinci Ayet: Ahzab 45. Ayet
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا
“Ey Peygamber! Biz seni hakikaten bir şahit, bir müjdeleyici ve bir uyarıcı olarak gönderdik.”
Şahid
Mübeşşir/Müjdeleyen
Nezir/Uyaran, Korkutan
Bu üç “özellik”, Efendimiz’i tavsif eden, tasvir eden, yani O’nun özellikleri hakkında bizi bilgilendiren kavramlar değildir. Burada geçen üç kavram, “Şahid”, “Mübeşşir” ve “Nezîr” kavramları, Efendimiz’in sıfatları da değil, Zat’ına ait kavramlardır.
Bu üç kavram şu an bizimle de aynen Sahabe nesli kadar canlı bağlar kuran, kurması gereken kavramlardır.
Alınması gereken iki mesaj?
1- Siyer, yaşayan Kur’an olan Efendimiz’in hayatı olduğu gibi, muhataplarını yaşayan Kur’an yapan bereketli bir sermayedir.
2- Siyer, karamsarlığa kapı açanlara ümit, yorulanlara fer, bıkanlara heyecan, imanlara ise takviye veren bir azıktır.
(3028)